راهنمای استخدام و مدیریت کارکنان رستوران که هر کسی به شما نمی‌گوید!

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم کارکنان مهم‌ترین سرمایه یک رستوران هستند زیرا شهرت و خوش‌نامی رستوران به شدت وابسته به نحوه ارائه خدماتی است که آنها به مشتریان ارائه می‌دهند. با این اوصاف استخدام افراد جدید و مدیریت کارکنان قدیمی باید با وسواس بیشتری انجام شود تا یک رستوران بتواند از رقبایش پیشی بگیرد.

یک سری نکات در مورد استخدام کارکنان رستوران و همینطور مدیریت آنها وجود دارد که لازم است هر مدیری در موردشان بداند. در ادامه این مقاله همراهمان باشید تا شما را بیشتر با این نکات آشنا کنیم.

نکات لازم برای استخدام کارکنان رستوران

1- مشخص کردن موقعیت‌های شغلی خالی رستوران

قبل از اینکه برای استخدام رستوران دست به کار شوید، وظایف کارکنان رستوران را ارزیابی کنید. شما باید نسبت به موقعیت‌های شغلی خالی و تعداد کارکنان مورد نیاز برای هر کدام آگاه باشید. اگر متوجه بی‌نظمی و تاخیر در انجام سفارش پیک کاری رستوران هستید، یعنی شما در آشپزخانه نیرو کم دارید. پس استخدام یک دستیار آشپز می‌تواند فکر خوبی باشد.

2- تهیه شرح وظایف شغلی

شرح وظایف شغلی اولین چیزی است که فرد متقاضی استخدام، هنگام ارسال رزومه به آن توجه می‌کند. این شرح‌نامه باید واضح و شرایط دقیق کار را مشخص کند. لیست وظایف خاصی که انتظار می‌رود فرد موردنظر انجام دهد، باید در آگهی استخدام درج شود.

شما باید تعداد ساعات کار و حقوق تقریبی و دستمزد را هم در این فهرست ذکر کنید. یک شرح شغلی شفاف باید طوری باشد که بتواند استعدادهایی که در مورد کار جدی هستند را جذب کند.

3- استفاده از کانال‌های مختلف برای استخدام کارکنان رستوران

راه‌های متعددی وجود دارد که از آنها می‌توانید برای استخدام نیرو استفاده کنید. چند نمونه از آنها عبارتند از:

  • سپردن به دوستان: این روش سنتی بهترین راه استخدام کارکنان به حساب می‌آید. معمولا دوستان و اعضای خانواده و حتی نیروهای مشغول به کار در رستوران بهترین گزینه برای معرفی یا پیدا کردن نیروی جدید هستند. علت هم این است که با نیازهای رستوران بهتر آشنایی دارند و دلسوزانه‌تر این کار را انجام می‌دهند.
  • سایت‌های کاریابی: استخدام کارکنان رستوران از طریق سایت‌های کاریابی هم روش خوبی است. معمولا شما می‌توانید در این سایت‌ها متقاضیانی که حرفه‌ای و دارای ویژگی‌های لازم برای موقعیت شغلی مدنظرتان هستند را پیدا کنید. مثلا از سایت‌هایی مثل جابینجا می‌توان افراد با رزومه‌های مختلف را ارزیابی و بهترین گزینه استخدام کرد.

4- مصاحبه برای استخدام کارکنان رستوران

فرایند مصاحبه می‌تواند به همان اندازه که برای متقاضیان استرس‌زاست، برای شما به عنوان کارفرما هم پر‌استرس باشد. وقت زیادی برای استخدام صرف می‌شود و پیدا کردن فرد مناسب دشوار است. معمولا هم ارزیابی یک فرد در چندین جلسه به طول می‌انجامد. به همین دلیل متقاضی باید متناسب با موقعیت شغلی باید از چند فیلتر تجربه، اخلاق‌مداری و… عبور کند و اگر تمام فاکتورها را داشت، استخدام شود.

5- آموزش جهت استخدام کارکنان رستوران

مهم‌ترین جنبه استخدام رستوران، آموزش متقاضی است. هیچ فرایند استخدامی تا زمانی که فرد موردنظر به اندازه کافی در مورد روند کارتان آموزش نبیند، کامل نیست. مهم نیست که فرد استخدام‌شده قبلا چقدر تجربه داشته است و باید آموزش لازم برای درک چارچوب و فرهنگ رستوران شما را انجام دهد.

همیشه توصیه می‌شود به کارکنان جدید اجازه بدهید برای چند هفته در موقعیت مورنظر قرار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که مناسب رستوران شما هستند. معمولا بهتر است بودجه کنار بگذارید و یک مربی استخدام کنید تا اصول کاری رستوران را به کارکنان جدید آموزش دهد.

در صورتی که برایتان توجیه اقتصادی ندارد، می‌توانید یک برنامه آموزشی کتبی برای آموزش این کارکنان تنظیم کنید. یا یک کتابچه راهنمای کارکنان در رستوران داشته باشید تا آنها بتوانند به آن مراجعه کنند.

6- ارزیابی روابط عمومی فرد متقاضی

آخرین و شاید مهم‌ترین نکته در استخدام کارکنان رستوران، ارزیابی برقراری ارتباط با کارکنان برای ارائه خدمات به‌موقع و درست به مشتریان است. کل کارکنان، از پیشخدمت ها تا کارکنان آشپزخانه باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا از تاخیر جلوگیری شود.

بنابراین ارتباطات موثر و شفافت برای عملکرد بهتر یک رستوران ضروری است. آموزش آداب معاشرت به فرد تازه‌وارد نه تنها برای ارائه خدمات به مشتریان، بلکه برای برقراری ارتباط با تیم بسیار مفید است. شما همچنین می‌توانید قوانینی را برای اعضای تیم بگذارید تا به تقویت رفتار آنها کمک کند.

راهنمای استخدام و مدیریت کارکنان رستوران
راهنمای استخدام و مدیریت کارکنان رستوران

مدیریت کارکنان رستوران

کارکنان چه جدید و چه قدیمی، نیرومحرکه رستوران شما به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید کسب و کارتان همیشه در مسیر صعودی باشد، این نکات که در مورد مدیریت درست کارکنان رستوران هستند را در نظر بگیرید:

  • توقعاتتان را مشخص کنید: گاهی وقت‌ها کارکنان به این دلیل کارشان را درست انجام نمی‌دهند که نمی‌دانند شما دقیقا چه انتظاری از آنها دارید.
  • حد و مرز مشخص کنید: تعیین خط قرمز یک روش عالی برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکل بین کارکنان و کارفرما در رستوران است.
  • از تکنولوژی کمک بگیرید: اگر سیستم کار رستورانتان همچنان به روش سنتی باشد، می‌تواند کارکنان را بی‌انگیزه و در مدیریت کارها دچار مشکل کند. استفاده از ابزارهای جدید فناوری کار تیم و سرویس‌دهی را آسان‌تر می‌کند.
  • آموزش جز روتین کارتان باشد: شما باید آموزش را جزو ثابت رویه کاریتان قرار دهید. یعنی نه تنها برای کارکنان جدید بلکه برای اعضای قدیمی هم آموزش بگذارید و آنها را آپدیت کنید.
  • اعضای تیم را با هم متحد کنید: در یک رستوران همه مسئول هستند و اگر مثلا مشکلی در آماده‌سازی غذا توسط آشپز ایجاد شود، پیشخدمت هم باید به مشتری جواب پس بدهد. پس اگر تمام اعضا یاد بگیرند به صورت تیمی با هم کار کنند، رستوران موفق‌تر خواهد بود.

کلام آخر

همانطور که در “راهنمای استخدام و مدیریت کارکنان رستوران” گفته شد، فرایند استخدام کارکنان رستوران نباید پیش پا افتاده در نظر گرفته شود. زیرا این نیروی انسانی یک رستوران است که بعد از کیفیت غذا، آن را خوشنام یا بدنام خواهد کرد. البته اگر نکاتی که گفته شد مدنظر قرار داده شود، این کار راحت‌تر و به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. یادتان باشد علاوه بر استخدام افراد جدید، نباید در مدیریت بقیه پرسنل رستوران هم وقفه ایجاد شود.