بررسی نکات کاربردی در مدیریت رستوران

مدیریت رستوران یک حرفه پیچیده و چالش‌برانگیز است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، دانش عملی و مهارت‌های مدیریتی قوی دارد. در این مقاله، به نکات کاربردی در مدیریت رستوران می‌پردازیم که می‌تواند به شما در بهبود عملکرد و افزایش رضایت مشتریان و کارکنان کمک کند.

نکات کاربردی در مدیریت رستوران؛ ایجاد حس ارزشمندی در کارکنان

حفظ روحیه کارکنان در رستوران‌ها، مخصوصا در دنیای پر مشغله امروزی، چالش بزرگی است. باوجود هزینه بالای آموزش کارکنان جدید، جایگزین کردن آن‌ها با نیروی کار فعلی به صرفه‌تر است. اما چگونه می‌توان کارکنان را برای ماندن و کار در رستوران راضی و باانگیزه نگه داشت؟

راهکارهای زیادی برای ایجاد حس ارزشمندی در کارکنان وجود دارد. برنامه‌ای با عنوان «کارمند ماه» ایجاد کنید که برنده‌ آن پاداش نقدی، کارت هدیه یا هدیه‌ای باارزش دریافت کند. همچنین می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اطلاعات مالی رستوران، سودآوری، تقسیم سود و دوره‌های آموزشی (مدیریت شفاف) وفاداری کارکنان را افزایش دهید.

البته می‌توانید در زمان‌های شلوغ، برای کارکنانی که دو شیفت کار می‌کنند، غذای رایگان در نظر بگیرید و یا در تعطیلات به عنوان پاداش کارت هدیه‌ای به همه هدیه دهید. برای افرادی که برای مدت زمان مشخصی، مثلا سه ماه، شش ماه یا یک سال با شما می‌مانند، هم می‌توانید پاداش مالی درنظر گرفته و آن‌ها را در اولویت برنامه‌ریزی در شیفت‌ها قرار دهید.

منو را با فصل‌ها تغییر دهید

داشتن غذاهای منحصر به فرد یا خاص برای هر رستوران، راهی عالی برای جذب دوباره مشتریان است. اما تغییر دادن منو هم به همان اندازه اهمیت دارد. حتی به‌روزرسانی غذا و نوشیدنی برای هر فصل به آشپزخانه شما کمک می‌کند تا طراوت خود را حفظ کند. علاوه بر این، کار با مزارع و تامین‌کنندگان محلی که میوه، سبزیجات و گیاهان مختلف را بسته به فصل پرورش می‌دهند را آسان‌تر خواهد کرد. از نکات کاربردی در مدیریت رستوران استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه است.

در تابستان، هلو و کدو سبز گزینه‌های عالی برای سالاد یا پیش غذا در نظر گرفته می‌شوند. در زمستان، کلم‌ها و هویج می‌توانند غذای اصلی یا مخلفات دورچین آن را خوشمزه‌تر کنند. استفاده از مواد اولیه محلی و فصلی نه تنها باعث می‌شود منوی رستوران شما (یا آشپزخانه) تکراری به نظر نرسد، بلکه به احتمال زیاد می‌توانید در هزینه حمل و نقلی که به طور معمول برای تهیه این مواد می‌پردازید، صرفه‌جویی کنید.

نکات کاربردی در مدیریت رستوران
نکات کاربردی در مدیریت رستوران

بازاریابی هدفمند داشته باشید

برای جذب مشتریان جدید، داشتن یک استراتژی بازاریابی قوی برای رستوران ضروری است. شبکه‌های اجتماعی به ویژه، در بازاریابی رستوران بسیار کارآمد هستند. این روش نسبت به تبلیغات سنتی مانند تبلیغات چاپی، رایگان یا بسیار ارزان‌تر است. به علاوه، حفظ یک حضور خوب در شبکه‌های اجتماعی نسبتا آسان است.

داشتن صفحاتی به روز در فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و سایر رسانه‌های اجتماعی فراگیر نیز مفید است. تعداد ایده‌آل پست‌ها در هر پلتفرم متفاوت بوده اما شروع با حداقل یک پست در هفته مناسب است.

بعد از اینکه به طور منظم پست گذاشتید، با مشتریانی که در این کانال‌ها پیام می‌دهند، نظر می‌دهند و پست‌هایتان را لایک می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. این راهی دیگر برای انتقال حس برند شما، خاص جلوه دادن هواداران و نشان دادن اصالتتان است.

همچنین در صورت داشتن بودجه، می‌توانید از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند رستوران خود و هدف قرار دادن مخاطبان خاص استفاده کنید. ردیابی تبلیغات شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است و این قطعا یک برد دو طرفه برای رستوران شما و مشتریان خواهد بود.

آموزش کارکنان برای رویارویی با شرایط غیرمنتظره

در رستوران‌داری، جمله‌ کلاسیک «همیشه حق با مشتری است» زیاد به کار می‌رود، اما بسته به رفتار مشتری، عمل به آن قطعا می‌تواند دشوار باشد. از نکات کاربردی در مدیریت رستوران توجه به مشتریان است. مشتریان شما درآمد رستوران را تامین می‌کنند، پس مهم است هر کاری برای داشتن تجربه‌ای مثبت برای آن‌ها انجام دهید.

مطمئن شوید همه کارکنان شما در مواجهه با درخواست تغییر منو برای محدودیت‌های غذایی، نحوه‌ پاسخگویی را بدانند. همچنین باید بدانند در مقابل مشتریان عصبانی چه واکنشی نشان دهند. مدیران رستوران باید بتوانند همه چیز را مدیریت کنند، پس هرچه تیم خود را برای سناریوهای مختلف آماده‌تر کنید، بهتر است.

راحت‌تر کردن ردیابی فروش و موجودی انبار

بخش مهمی از کار روزانه‌ یک مدیر رستوران، بررسی و تحلیل اعداد و ارقام است. شما علاوه بر پیگیری فروش حاصل از رزرو غذا و رویدادها، باید موجودی انبار مواد اولیه‌ غذا و نوشیدنی، تعداد مشتریان، هزینه‌های حقوق و دستمزد و موارد دیگر را نیز به طور مرتب کنترل کنید.

یکی از راه‌های سازماندهی‌شده برای انجام این کار، استفاده از یک سیستم «نقطه‌ی فروش» (POS) است. بسته به نوع سیستمی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید منوها را تغییر دهید، به گزارش‌های به‌روز دسترسی پیدا کنید، سفارش‌های آنلاین را مدیریت کنید، روند فروش آینده را پیش‌بینی کنید و کارهای بیشتری را، همگی در یک مکان، انجام دهید.

علاوه بر این، اگر مهمانی‌ها یا رویدادهای خصوصی را مدیریت می‌کنید، نرم‌افزارهای مخصوص راه‌حلی ساده برای مدیریت سرنخ‌ها، تجزیه و تحلیل روندها و افزایش فروش رویدادهای شما ارائه می‌دهد. این سیستم‌های فناوری مبتنی بر ابر هستند، به این معنی که می‌توانید به‌صورت سیار کار کنید و نیازی به حضور دائمی پشت میزکارتان ندارید. پیشرفت‌های فناوری به شما این امکان را می‌دهد تا فرآیندها را خودکار کنید که در نهایت باعث صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و در نتیجه افزایش سودآوری می‌شود.

نکات کاربردی در مدیریت رستوران
نکات کاربردی در مدیریت رستوران

نکات کاربردی در مدیریت رستوران؛ به نظرات آنلاین اهمیت دهید

از نکات کاربردی در مدیریت رستوران توجه به نظرات آنلاین است. به عنوان مدیر یک رستوران، باید روی شهرت شرکت خود نظارت داشته باشید. آیا می‌دانستید که تبلیغات دهان به دهان و نظرات وب‌سایت، مهم‌ترین عواملی هستند که به مردم در انتخاب رستوران کمک می‌کنند. دانستن نحوه‌ دریافت و بهره‌مندی از نظرات مثبت و در عین حال ایجاد یک تاثیر خوب روی مشتریان می‌تواند تاثیر زیادی روی حضور آنلاین شما داشته باشد.

مطمئن شوید صفحات شما به‌روز هستند، سپس نظرات مشتریان در مورد خود را بخوانید. تبلیغات دهان به دهان می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد، بنابراین پیگیری مداوم آن و بررسی روزانه‌ نظرات (و پاسخگویی در صورت لزوم) بسیار مهم است. روی باشگاه مشتریان هم حساب ویژه باز نمایید.

سخن پایانی

مدیریت موفق رستوران نیازمند توجه به تمامی جوانب ذکر شده و تلاش مداوم برای بهبود و ارتقاء است. با رعایت این نکات کاربردی، می‌توانید تجربه‌ای بی‌نظیر برای مشتریان خود ایجاد کرده و رستوران خود را به یک مقصد محبوب و پرطرفدار تبدیل کنید.