هر آنچه باید درباره نحوه قیمت گذاری منوی رستوران بدانید

برای تمامی افرادی که به تازگی رستورانی را تاسیس کرده‌اند، نحوه قیمت گذاری منوی رستوران می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اینکه چطور بتوان بین توان خرید مشتری و سود فروشنده غذا تعادل برقرار کرد و چه فاکتورهایی برای تعیین قیمت وجود دارند، بسیار با اهمیت در نظر گرفته می‌شود. در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد که نحوه قیمت گذاری منوی رستوران به چه صورت است و چطور می‌توان یک منوی مناسب با قیمت‌های عالی برای رستوران خود در نظر گرفت.

مرحله اول نحوه قیمت گذاری منوی رستوران: تعیین آیتم‌های منو

برای اینکه بتوانید قیمت‌گذاری درستی برای منوی رستوران خود داشته باشید، اول از همه باید غذاهایی که می‌خواهید ارائه دهید را انتخاب کنید. پیش‌ غذا، غذای اصلی، دسر، منوی کامل، تمام این موارد روی فروش شما تأثیر می‌گذارند. این مبحث در دنیای رستوران‌داری به مهندسی منو معروف است.

حتی نکات کوچک هم می‌توانند تأثیر غیرمنتظره‌ای روی درآمد شما داشته باشند. به عنوان مثال، بهتر است که از نماد دلار ($) در کنار قیمت‌های خود استفاده نکنید (در بسیاری از منوهای رستوران‌های ایرانی این موضوع مشاهده شده است). تحقیقات دانشگاه کرنل نشان داده که وجود نماد واحد پول روی منو یا در کنار قیمت، باعث ایجاد یک اثر روانی شده و تمایل مشتری برای خرید را کم می‌کند.

مرحله دوم نحوه قیمت گذاری منوی رستوران: میزان سود خود را مشخص کنید

برای اینکه کسب‌وکار رستورانی شما سودده باشد، تعیین حاشیه سود (مازاد درآمد نسبت به هزینه) اهمیت بسیاری دارد. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که توسط فروش با قیمت پایین غذا، درآمدتان به‌طور ناگهانی سه برابر شود. قیمت نهایی باید تمام هزینه‌های تهیه‌ هر غذا را پوشش دهد.

قبل از قیمت‌گذاری منوی خود، باید میزان سودی که می‌خواهید از فروش به دست آورید را مشخص کنید. در رستوران‌داری، این حاشیه سود به ندرت از ۳۵ درصد تجاوز می‌کند و با کم کردن بهای تمام‌شده‌ مواد اولیه از قیمت فروش به دست می‌آید. فرمول آن به شرح زیر است:

نحوه قیمت گذاری منوی رستوران + محاسبه حاشیه سود ناخالص = قیمت فروش منهای هزینه مواد

مرحله سوم: محاسبه و بهینه سازی هزینه‌ پخت هر غذا

برای منوی رستوران، چند روش برای تعیین قیمت وجود دارند. مهم‌ترین روش، محاسبه‌ قیمت تمام‌شده است. قیمت تمام‌شده، مجموع هزینه‌ مواد اولیه‌ هر پرس غذا است و این هزینه شامل قیمت خرید مواد اولیه، هزینه‌ آماده‌سازی و توزیع می‌شود. برای به دست آوردن قیمت تمام‌شده، باید تمام هزینه‌های مواد اولیه‌ی یک پرس غذا را با هم جمع کنید. بعد از اینکه غذاها و حاشیه‌ سود را مشخص کردید، می‌توانید:

  1. لیستی از مواد اولیه‌ هر غذا تهیه کنید.
  2. مقدار دقیق هر ماده اولیه (حتی کمی نمک) را مشخص کنید.
  3. با توجه به قیمتی که برای یک کیلو از هر ماده اولیه پرداخت کرده‌اید، قیمت هر مقدار استفاده‌شده در غذا را حساب کنید.
  4. کل هزینه‌ مواد اولیه را با هم جمع کنید.
  5. به این مبلغ، هزینه‌ آماده‌سازی غذا را هم اضافه کنید. این هزینه شامل حقوق کارکنان و هزینه‌های ثابت (مثل اجاره، آب، دستمزد و بیمه) می‌شود که برای تهیه‌ غذا در نظر گرفته خواهند شد.
نحوه قیمت گذاری منوی رستوران
نحوه قیمت گذاری منوی رستوران

مرحله چهارم: تعیین موقعیت استراتژیک قیمت‌گذاری

برای رستوران‌های مختلف، استراتژی‌های قیمت‌گذاری متفاوتی وجود دارد. یک پیتزافروشی با یک رستوران لوکس، جایگاه متفاوتی در ذهن مشتری دارند. پس باید استراتژی خود را مشخص کنید:

قیمت فروش بالا

اگر به دنبال سود بالا هستید، قیمت‌گذاری بالاتر از حد متوسط می‌تواند راه حل باشد. اما مواد اولیه یا خدمات باید به اندازه‌ای باکیفیت باشند که قیمت بالا را توجیه کنند. اینجاست که مفهوم “قیمت‌گذاری روانی” مطرح می‌شود.

قیمت فروش پایین

نحوه قیمت گذاری منوی رستوران به صورت پایین در شروع کسب‌وکار رایج‌تر است و برای وفادارسازی مشتری از همان ابتدا، استراتژی خوبی محسوب می‌شود. اما این موضوع نباید باعث شود که بیشتر از درآمدتان هزینه کرده یا برای پایین نگه داشتن قیمت، کیفیت را قربانی کنید؛ چون این بر طعم غذاهای شما تأثیر می‌گذارد.

قیمت فروش متوسط

اگر نمی‌خواهید به سراغ قیمت‌های خیلی بالا یا خیلی پایین بروید، می‌توانید روی قیمت متوسط بمانید. قیمتی مشابه رستوران‌هایی که خدمات مانند شما را ارائه می‌دهند. برای این کار قبل از تاسیس رستوران تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید.

مرحله پنجم نحوه قیمت گذاری منوی رستوران: قیمت رقبای خود را در نظر بگیرید

در زمان تعیین قیمت، یک نکته‌ مهم را نباید فراموش کنید: رقبایتان! با وجود رستوران‌های متعدد در حوزه‌ کاری شما که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند، بررسی قیمت رقبا قبل از تصمیم‌گیری نهایی، بسیار مهم است. انجام یک تحقیق در بازار (که معمولا بخشی از برنامه‌ کسب‌وکار شماست)، به شما کمک می‌کند تا میانگین قیمت‌ها در حوزه‌ رستوران‌داری را شناسایی کرده و جایگاه مناسب خود را از نظر قیمتی انتخاب کنید.

مرحله ششم: قیمت مناسب را با توجه به تقاضا تعیین کنید

حال نیاز است تا بر اساس مراحل قبلی، قیمت معقولانه‌ای را برای هر پرس از غذاهای منو در نظر بگیرید.

(هزینه مواد اولیه + هزینه حقوق کارکنان + هزینه‌های ثابت) = قیمت فروش

توجه به تقاضا

با وجود تمام روش‌های موجود در نحوه قیمت گذاری منوی رستوران، باز هم باید به خواسته‌ مشتریان توجه کنید. قیمت‌های شما باید متناسب با بودجه‌ مشتریان هدفتان باشد. اگر نمی‌خواهید کسی را از دست بدهید، می‌توانید یک منوی اصلی با نحوه قیمت گذاری منوی رستوران معمول و یک غذای ارزان‌تر به عنوان گزینه‌ مقرون‌به‌صرفه برای همه افراد ارائه دهید.

تاثیر روانی نحوه قیمت گذاری منوی رستوران

برای یک مشتری، پرداخت 130 هزار و پونصد برای یک غذا جذاب‌تر از پرداخت 140 هزار تومان است، در حالی که تنها 500 تومان اختلاف وجود دارد. تاثیر «روانی قیمت» تا حدودی به ترتیب خواندن قیمت برمی‌گردد.

به همین دلیل است که وقتی 130500 تومان را می‌خوانیم، به نظر می‌رسد قیمت به 130 هزار تومان نزدیک‌تر است تا 140 هزار تومان. تاثیر روانی قیمت البته به انتظار مشتری نیز باز می‌گردد. در یک رستوران لوکس، انتظار می‌رود قیمت‌ها بالا باشد و اگر قیمت‌ها را پایین بیاورید، ممکن است مشتریان در کیفیت مواد اولیه‌ غذاهای شما شک کنند.

سخن پایانی

با روش‌هایی که در این مطلب ذکر شد، نحوه قیمت گذاری منوی رستوران را آموختید و می‌توانید قیمت‌های منوی خود را تعیین کنید. اما به یاد داشته باشید که در دنیای واقعی، همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. برای اینکه بتوانید مشکلات احتمالی را حل کنید، باید نتایج واقعی را بررسی و تحلیل کنید.

اگر فروش خوبی دارید، می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید و حتی قیمت‌ها را کمی افزایش دهید. از طرف دیگر، اگر مشتریان جذب نشدند و فروش شما کاهش یافت، به احتمال زیاد باید برای مدتی قیمت‌ها را پایین بیاورید، به دنبال تامین‌کنندگان ارزان‌تر بگردید یا حجم غذاهای سرو شده را کم کنید.